طایفه بابایی

اطلاعات طایفه بابایی به همراه تاریخ، شجره و تصاویر.

به گزارش من لرم، طایفه بابایی به زبان محلی (باوه) از قدیم الایام در لرستان شهر های پلدختر و روستای خلیل اکبر و قلعه نصیر و همچنین ، خرم آباد و منطقه دره نصب (دره نسوُ) ساکن بوده‌اند. این طایفه لر زبان میباشند و به لهجه بالاگریوه ای سخن میگویند. و جزئی از ایل بالاگریوه هستند بخشی از طایفه بابایی بعد ها در سایر استان من جمله استان خوزستان بخش الوارگرمسیری و شهرستان اندیمشک و استان قم سکونت یافته اند.

اسناد شفاهی، سکونت بابایی ها در منطقه پلدختر و روستای خلیل اکبر و در خرم آباد منطقه دره نصب را حداقل از ۱۲۰۰ سال پیش نشان می دهد و اسناد مکتوب (مقبره خلیل اکبر در پلدختر و روستایی به همین نام) و (مقبره جمال کل) در خرم آباد منطقه دره نصب (دره نسوُ) حد فاصل کوه های هشتاد پهلو و تاف سابقه این طایفه را حدود ۷۵۰ سال نشان می دهد.

 

 

جمال الدین محمد (جمال کل) پیر طایفه بابایی

سید جمال الدین محمد (جمال کل)

آرامگاه جمال الدین محمد(جمال کل): در منطقه لرستان جنوب خرم آباد منطقه معروف به (دره نسو) وجود دارد که در میان دو کوه هشتاد پهلو و کوه تاف است در این منطقه آرمگاه تاریخی گنبدی شکلی به نام جمال کل وجود دارد نام صاحب این گنبد جمالدین بن محمد است، و از بزرگان و پیشوایان دینی که در ۱۲۰۰ سال پیش مسئول رهبری و هدایت مردم در این منطقه بوده است جمال کل پیر و بزرگ طایفه بابایی ( باوه های جمال کل) است و این طایفه از ۱۲۰۰ سال قبل در منطقه (دره نسو) بوده و جمال کل در میان این طایفه بوده اند و این طایفه همواره یار و حفاظت کننده این فرد بزرگوار بوده و به دلیل منتسب بودن به این فرد بزرگوار که در گذشته پیشوند نام بزرگان پیشوایان بابا و باو بوده همچنین بزرگان این طایفه از سواد علمی و دینی بهره می بردند و ملا بوده اند بخاطر این دو موضوع بقیه طوایف به آن ها باوه به معنای حفاظت کنند وبزرگوار میدهند (در پیشوند بیشتر بزرگان بابایی کلمه باو به کار رفته است) و همچنین مقبره امامزاده جمال کل را هم بزرگانی از طایفه بابایی ( باوه جمال کل) حدود ۷۵۰ سال پیش در دوران صفویه ساخته اند. اقای ایزدپناه درمورد ساختار ظاهری این بقعه این چنین می نویسد: گنبد مخروطی شکل است که چهار دیوار آن با سنگ و گنبد آن با آجر ساخته شده است در ورودی مقبره کفش کنی به طول عرض ۲×۵ و بلندای ۲ متر که با آجر طاق زده شده است باز می شود اندازه داخل مقبره ۳/۴۰×۳/۴۰ متر و ارتفاع ۹ متر است اطراف آن گورستانی است که اغلب سنگ قبر ها کوفی است.طایفه ای بعنوان طایفه بابایی (باوه) از دیرباز خادم این گنبد می باشند که بخاطر همین موضوع به بابایی (باوه) معروف شد اند.

دلیل دادن لقب جمال کل به ایشان

به روایت بزرگان طایفه کَل ها (بزهای کوهی) در هنگام غروب برای در امان ماندن از تیر شکار چیان به محوطه خانه ایشان آمده و به ایشان پناه آورده اند و همسر ایشان شیر آنها را هر بعد ظهر میدوشیده است.
روایت دیگری هم وجود دارد که اینگونه است: جمالدین محمد در هنگام کهنسالی در حالی که روی سنگی نشته یک کَل را روی کوه میبیند و چوب دستی خود را به شکل یه تفنگ به سمت او نشانه میگیرد و در آن لحظه کل روی زمین می افتد.
به این دلایل و کرامات ایشان به جمالکل معروف شده اند.

 

 

خلیل اکبر (خلیل کر) پیر طایفه
خلیل اکبر (خلیل کر) پیر طایفه بابایی

گنبد خلیل اکبر را دو تن از بزرگان طایفه بابایی (باو ابراهیم و باو محسن) در حدود سه قرن پیش بنا کرده‌اند و این در شناسنامه بنا که بر چوب کنده کاری شده و در میراث فرهنگی استان لرستان نگهداری می‌شوند ذکر گردیده است.

خلیل کر احتمالاً پیر یا یکی از بزرگان طایفه بابایی‌های پلدختر و احتمالاً حدود ۱۲ قرن پیش می‌زیسته است.نام صاحب مقبره سازنده و بانی آن بر چهار چوب در قدیمی به طور برجسته کنده شده است که قطعات آن از یکدیگر جدا شده‌اند. با این وجود بعضی از صاحب نظران بر این باورند که خلیل اکبر یکی از پیشوایان مذهبی است که او را بابا (باو) گفته‌اند.

خلیل کر احتمالاً پیر یا یکی از بزرگان طایفه بابایی‌های پلدختر و احتمالاً حدود ۱۲ قرن پیش می‌زیسته است. پیشوند «باو» (بابا) در پیشنام همه بزرگان این طایفه از ابتدا تا سالهای اخیر وجود داشته است.

بنای مقبره خلیل کَر دارای یک گنبد خانه با پلان مربع و یک ورودی الحاقی در قسمت شرقی آن است گنبد بر روی هشت طاق به شکل مخروطی با ارتفاع ۱۰متر به صورت دو جداره و از آجر ساخته شده است.مصالح بنا قلوه سنگهای طبیعی است که به وفور در منطقه یافت می‌شود و همراه با ملات گچ استفاده شده است. روی گنبد از آستری گچی پوشیده شده است.نام صاحب مقبره سازنده و بانی آن بر چهار چوب در قدیمی به طور برجسته کنده شده است که قطعات آن از یکدیگر جدا شده‌اند.

 

 

مناطق سکونت طایفه بابایی:

[بابایی های جمالکل خرم آباد و اندیمشک]: منطقه دره نصب مناطق هشتاد پهلو و تاف – منطقه گرحشکان – بخش الوار گرمسیر منطقه مازو – سیرم – پاعلم – شهرک دارایی – ده محسن – سراب یاس – روستای سهیل بیگی – روستای پله بابا حسین – روستای اناردر.

[بابایی های خلیل اکبر پلدختر]: روستای خلیل اکبر – روستای قلعه نصیر – منطقه بادامک – باغ پیشی – جایدر – روستای سراب حمام – روستای پاعلم.

منابع
تبارشناسی طایفه بابایی تیره داوود [کتاب] / تدوین منصور بابایی‌زاده

10 نظرات
  1. فاطمه.ب می گوید

    زیبا

    • منصور بابایی می گوید

      سلام. مطالبی مشابه این را آقای ارمین بابایی هم در وبلاگی منتشر کرده اند. بنده منصور بابایی زاده هستم و به دنبال اطلاعاتی در زمینه ارتباط بابایی های خخلیل اکبر و بابایی های جمال کل هستم. خوشحال می شوم اگر اطلاعاتی دارید به اشتراک بگذارید.

      1. ناشناس می گوید

        ببخشید اقای عالینژاد شما که بابای یا ازطایفه باوه نیستید شما از زمان قدیم به طایفه بابای پناهنده شدید وطایفه بابای جد تان بزرگ کردن شما اصل مسبتون بیرنون کر وبعضی هاتون رشنو هستید وهیج ربطی به طایفه بابایی ندارید بجز اینکه خواهرزادگان بابایی ها هستید

      2. ناشناس می گوید

        سلام من خودم بابایی ام از نوه های کلعی شیخه
        دارم دنبال اون شجره نامه ای که نوشته شده می‌گردم این هم شماره ۰۹۳۶۴۷۶۴۵۰۴ لطفا لطفا لطفا اگه میدونی حتما یه پیام برام بزار

    • عالی نژاد می گوید

      سلام.خسته نباشید.
      پس خادمان امامزاده طالب علی از تیره ی بابایی
      که در روستاهای بخش الوار و سابق نیز در کرکی ساکن بوده اند را چرا ذکر نکرده این؟

      1. برزو بابایی می گوید

        بابای های که ساکن کرکی بودن اصلشون از دره نسو امدن وازنوادگان جمال دین یبن محمد جمال کل میباشند که درزمان قدیم نزایی رخ میدهد واز دره نسب یادره نسو کوچ میکنند وبعضی به کرکی به امام زاده طالب یبن علی پناهنده میشن وبعضی به دزفول وبعضی به شهرقم واصفهان پخش میشوند دراین صورت بابای های که به خدمت طالب یبن علی رسیدند از نسل جمالدین یبن محمد در دره نسو یادره نسب هستند . برزو بابای ساکن اندیمشک وکرکی

    • ناشناس می گوید

      طایفه بوه در روستای سید زیبا محمد بخش ازنا سگوند جزه بابای هستند

    • ناشناس می گوید

      سلام وعرض ادب لطفا اگر اطلاعاتی از ریشه سادات بابائی ساکن استان قزوین دارید ممنون میشم ارائه نمائید.
      ما سادات بابائی هستیم ولر زبان که ساکن استان قزوین هستیم ودقیقا نمیدونیم از کدام منطقه لرستان به قزوین مهاحرت کردیم.

    • امین بابایی می گوید

      کاملا دقیق و درست

    • ناشناس می گوید

      با سلام واحترام
      بزرگان طایفه بابایی دره نصب یقین داشتند از سادات هستند ولی به دلایل نامعلوم هویت خود را مخفی کرده اند وتعداد زیادی از آنها به استان های دیگر مهاجرت کردند از جمله اصفهان خوزستان وقزوین و احتمال زیاد کشور های دیگه
      هرچه هست وابستگی وریشه آنها قبل از ۱۲۰۰سال پیش مشخص نیست از کجا به این سرزمین آمده اند

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.