ایل چگنی (چگینی)
ایل چگنی یا چگینی یکی از ایلات ساکن در لرستان است. شاخهای از این ایل ساکن استان قزوین در مرکز ایران و شاخهای دیگر کرکوک و سلیمانیه عراق سکونت دارند. عدهای نیز ساکن استان فارس در جنوب ایران هستند.
دلیل نامگذاری ایل چگنی (چگینی)
دلیل نامگذاری طایفه چگنی ها اطلاعات موثقی در دست نیست؛ برخی چون مان گمان بردهاند میان واژۀ «چگینی» و چنگانه (چینگانه)، به معنای کولی ارتباطی وجود دارد . همچنین به گزارش رابینو کولیهای استراباد خود را چگینی می نامند. نظر احتمالی مان نزد دانشمندان زبان شناسی سندیت ندارد. برخ نیز بر اساس روایات محلی، چگنی را همان «چهگهنۀ» (چگنه) کردی دانسته اند که به معنای گلهای کوچک از بز و گوسفند متعلق به مردم کمبضاعت است. اینان در تبیین نظر خود نوشته اند: چون کردهای چگنی مانند دیگر ایلات و عشایر کرد گله های بزرگ گوسفند نداشتند، به چگنی معروف شدند . واژۀ چگنه به این معنا در فرهنگ های کردی از جمله فرهنگ کردی هژار و فرهنگ مردوخ یافت نشد.
بدلیسی در شرفنامه چگنی ها را کرد، و یکی از ۳ گروه عمدۀ کردهای ایران دانسته است. همو این ۳ گروه، یعنی سیاه منصور، چگنی و زنگنه را اصلاً ۳ برادر دانسته است که ابتدا در ولایت لرستان یا گوران و اردلان می زیستند و به جهت ملازمت سلاطین ایران سکونتگاه خود را ترک کردند و به کردستان رفتند و اسکان یافتند و در آنجا به امارت نیز رسیدند . چگنیها به شجاعت و دلیری نیز معروف اند. گفته شده است که هرگاه امیر و امیرزادهای نداشتهاند، به راهزنی میپرداختهاند. این خوی و خصیصۀ آنها را سبب رانده شدنشان در دوران صفویه از کردستان به مناطق مختلف ایران دانسته اند .
ساختار ایل چگنی در لرستان
طوایف ایل چگنی در لرستان عبارتند از:
میرزاوند
سوزوار
شهکرم
ویسکرم
فلاوند
کلمرد
رکرک
بداق
شیراوند
احمدوک
رومیانی
نجمیسلی
زهراکار
طوایف وابسته
طولابی
امیر
حیات غیبی
پیرحیاتی
طایفه میرزاوند چگنی
طایفه بزرگ میرزاوند که یکی از طوایف بزرگ ایل چگنی است شامل دو طایفه میرزاوند سراب دوره چگنی و میرزاوندهای شهرستان اندیمشک می باشند که خود این فلسفهای دارد طبق مطالب آمده در کتاب تاریخ ایلات و طوایف لرستان میرزا جد بزرگ میرزاوند ۵ پسر داشت که نام یکی از پسران او علیرضا بوده و علیرضا به خاطر اختلاف و نزاع که بین او و دیگر برادرانش رخ داد از ناحیه چگنی سراب دوره حال حاضر به بخش الوار گرمسیر شهرستان اندیمشک و به میان طایفه قلاوند نقل مکان می کند و در آنجا با دختری از قلاوند ازدواج کرده و پسرانی به نام های شیرزاد (پسر بزرگ) ، شیرمهد، کلورضا و رضا از او زاده شد که فرزندان آنها به میرزاوند بخش الوار شهرستان اندیمشک معروفند و تیرههای مختلفی از آنها شکل گرفته دیگر برادران علیرضا که در دوره چگنی بودند نسل دیگری از فرزندان میرزا را تشکیل دادند که به میرزاوندهای دوره چگنی معروفند. رضا خود دو همسر به نامهای فرخی و گلناز داشت که فرزندان آنها به شاخههای فرخی و گلناز معروف شدند از همسر بزرگ او به اسم فرخی که از طایفه میرعالی بخش الوار بود ۵ پسر به نامهای غلام-افشار-سردار-پادار و افصید زاده شد که فرزندان هر یک از اینها به نام یک تیره معروف شدن از همسر دومش گلناز نیز دو پسر زاده شدند.
ساختار ایل چگنی در قزوین
طوایف ایل چگنی در قزوین عبارتند از:
نظامیوند
بهادیوند
گودرزوند
سیردیوند
پیرمردوند
میرخوند
مالمیر
بابایی
کَلهُر
کوگیر
پراکندگی جغرافیایی ایل چگینی
شاه طهماسب در پی شکایت سوداگران و بازرگانان نواحی کردستان از حملات غارتگرانۀ چگنیها دستور داد ۵۰۰ تن از بزرگان چگنی را همراه مردم ایلات و طوایفشان از ایران بیرون کنند. از این رو گروه بزرگی از چگنیها کردستان را ترک، و به سمت هند حرکت کردند، لیکن وقتی که به خراسان رسیدند، با موافقت شاه طهماسب گروهی در نواحی اطراف خبوشان (قوچان) ساکن شدند و گروهی دیگر به هرات و غرجستان رفتند و در آنجا سکنا گزیدند. چند سال بعد نیز به فرمان شاه، بوداغ بیگ از امیرزادگان چگنی به حکومت خبوشان منصوب شد .
رشادتها و دلاوریهای چگنیها در مبارزه بـا ازبکها ــ که در زمـان شاه عبـاس به خراسان هجوم آورده بودند ــ سبب شد تا مورد تفقد بیشتر دربار صفوی قرارگیرند و بوداغبیگ، سرکردۀ آنها به للهگی و اتابیکی شاهزاده سلطان حسن میرزا و حکومت مشهد منصوب شود . ۵ پسر بوداغ خان نیز در زمان شاه عباس به امارت رسیدند و اجازه یافتند به مساکن نخستین خود در کردستان و عراق باز گردند . برخی مانند توحدی برآناند که پس از اسکان چگنیها در خراسان منطقۀ سرولایت (از بخشهای شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی که مرکز آن چکنۀ پایین نام دارد، به نام آنها چکنه (چگنه) نامیده شده است.
گروه بزرگی از چگنیها از دیرباز در لرستان، سرزمین اصلی خود، زندگی میکردهاند و منطقۀ چگنی لرستان نیز نامش را از ایـل گرفتـه است. منطقۀ چگنی بـا مساحت حدود ۵۰۰‘۱ کمـ ۲ از شمال به سفیدکوه، از غرب و جنوبغربی به بخش طرحان و از شرق به خرمآباد محدود میشود .
چگنیها در نقاط دیگر ایران نیز پراکندهاند و در بخشهایی از منجیل، طارم و درۀ شاهرود استانهای قزوین و گیلان زندگی میکنند (گلریز، ۸۵۶-۸۵۷؛ ورجاوند، ۴۵۶). به گزارش میرزا ابراهیم، چگنیهای قزوین در زمان آقامحمدخان قاجار از خرمآباد به قزوین کوچیدهاند . گروهی از چگنیها نیز به قشقاییها پیوسته، تیرهای از طایفۀ عملۀ اتحادیۀ قشقایی را تشکیل می دهند. چگنیهای قشقایی میان روستاهای منگرک در فیروزآباد و نواحی اطراف سمیرم و بوشگان در خورموج پراکندهاند مردوخ، همانجا؛ اُبرلینگ، ۲۲۳-۲۲۵؛ . همچنین یکی از طایفه های شیری عربهای جبارۀ استان فارس به نام چگنی خوانده میشوند .
توجه: این مطلب با توجه به اطلاعات گسترده در سطح اینترنت گردآوری شده است و مجموعه من لرم دخالتی در محتوای این صفحه نداشته.
در صورت دلخواه می توانید محتوای تکمیلی خود را به همراه مستندات برای ما ارسال کنید تا این محتوا مورد ویرایش قرار گیرد و تکمیل گرد..
تماش دروغ قوم چگنی یکی از اصیلترین اقوام لر بوده زبان لری این قوم هم اصیلترین زبان لری هست اگه ریشه شون کرد بوده چرا کوردی یا لکی حرف نمیزنن تنها قومی هم که در زمان هخامنش به همین نام بوده قوم چگنی هست
با سلام،
این مقاله از دیگر منابع تهیه و در سایت قرار داده شده، من لرم هیچ گونه تغییر اعم از کم یا اضافه کردن مطلب نداشته است.
ربطی نداره هر جا که زندگی میکردن کم کم زبونشون عوض شده به زبون اون منطقه قرار نیست تا ابد یه زبون باشن
علی چگنی از ایل بزرگ بختیاری چهارلنگ میوند طایفه کاید حاجیوند که بخش شهیون شهرستان دزفول
سلام عزیزچرا نامی ازدوشم نمیبرید یکی ازقدیمیترین طوایف چگنی میباشد.که سه شم ویکم شم جزئی ازانهاست که درزمان پدرمیرزاوندکه میرزامیباشدپدردوشم کدخداپشم میباشد.که دریک زمان بودن سندموجود
چگینیها یک قومیاز تورکان قایی هستند.
درسته
سلام
آیا خادمی خا از ایل چگنی هستند؟
با سلام کهن ایل چگنی با جمعیت بسیار بالا یکی از قدیمی ترین ستون های قوم بسیار بزرگ لرتبار بوده و هست تاابد . افتخارات و شکوهی ک در تاریخ این ایل و مردمان این ایل بوده و هست از دیرباز مورد توجه تاریخدانان و عموم مردم و حاکمان بوده و هست / حاکمان ترکیه نیمروز افغانستان خراسان و حاکمان داخلی چگنی بوده اند.اتابکان لر چگنی بوده اند. سرداران بسیار بزرگی مثل بداق خان چگنی فاتح نبرد بامغول و ازبک و حتی مغلوب کننده ی شاه عباس صفوی چگنی بوده اند قیام سربداران رو چگنی ها راه انداخته و به پیروزی رسوندند شاه شمس الدین .. افتخارات ایل دهها میلیونی چگنی یکی دوتا نیست و جماعت چگنی در ایران و کل کشورهای خاورمیانه پراکنده هستند، اینکه اشخاصی و بااهدفی شرم اورانه و کاملا مغرضانه در فضای مجازی بر علیه جماعتی مطالبی خلاف واقع بنگارند نه تنها هنر نیست بلکه حقارت نگارنده را اثبات میکند. تاریخ رو با دروغ پراکنی درمجازی نمیشه تغییر داد!!!
سلام و احترام آیا راهی هست از قلم افتادگان به کتاب اضافه شود مثال محمد رفیع فرزند ملکعلی.ف.چراغعلی.ف نوروز ف رحیم ف.احمد بیگ.که زمان غارت طایفه رحیم آباد یک تنه با غارتگران می جنگد وگشته می شود دختر ملکعلی همسر کد خدا کاکاجان رحیمی و دختران دیگر همسران کدخدا شاه نظر وکدخدا مهم میباشد.والان نحوه هایی دارای مسئولیت در کشور است
خیلی از بزرگان. چگنی عمدا واز روی غرض نامشان نیست.
درود ،ما لر های چگینی لوشان قزوین اکثرآ به زبان لری خرم آباد ی حرف میزنیم ولی چند طایفه مون لری لکی حرف میزنند اینجا به چگینی ها میگفتند کورد و چگینی ها چون خودشون رو بالاتر از کوردهای قزوین و گیلان میدونن گفتند ما لریم و الان جا افتاده که چگینی ها لر هستند و کورد نیستن در ضمن اسم فامیل ما روی قبر های قدیمی چگنی هست نه چگینی .در ضمن به زندگی عشایری میگفتن کُرد ،اگه نویسندگان قدیمی از کلمه کُرد استفاده کردند به خاطر نحوه ی زندگی عشایری بوده .در ضمن پیشوند فامیلی ما اسم اولین جدمون بوده که اومده قزوین بعدش اسم محلاتمون هم به اسم جدمون هست پس نتیجه میگیریم که چگنی اسم جدمون بوده که اون منطقه تو لرستان به اسمش هست .
با کمال احترام شخصا خیلی از این شجره نامه ها تاریخی که اکثریت از منابع غربی نشعت میگره قبول ندارم
مخصوصا این دو صده اخیر که غربی ها تلاش برای ایجاد تاریخ ساختگی و تحریف حقایق تاریخ و حذف یا کم اهمیت کردن قسمت های مهم تاریخ هر قوم وکشور کردن
برای اینکه خوانندگان به نتیجه ای که انها مد نظرشان و سیاست های که انها داشتند و دارند برسند
مخصوصا که در ۲۰ سال اخیر هم یهودیان اسرائیلی با استفاده از عمال شان در فضای اینترنت و شبکه های ماهواره ای (که رایگان هم فعالیت میکنند) هم به این جرگه پیوسته اند تا تاریخ را تحریف و برای نسل های بعدی ان طور که میخوان باز نویسی کنند
یک تاریخ نگار بیگانه هیچ وقت نمیتواند یک تاریخ درست از یک کشور بدهد فقط یک سری کلیات با ترکیب باورها و برداشت های خودش را به عنوان تاریخ ارائه میدهد
مثل این می ماند یک ایرانی تاریخ المان یا ژاپن یا سوئد یا ارژانیتن یا کنگو یا شیلی را ارائه دهد
هیچ وقت این تاریخ نوشته شده توسط بیگانه با یک تاریخ نگاری که از خود ان کشور باشد و تاریخ کشور خودش را بازگو کند به هیچ عنوان برابری نمیکند
به همین دلیل و دلایل دیگری من این نوع تاریخ نویسی یل تاریخ پژوهی را قبول ندارم
بهترین راه شناخت حقایق تاریخ رجوع به اثار بجا مانده تاریخی و همچنین خود مردمان ان قوم هست
مثلا اقوام ایرانی در تخت جمشید بر روی سنگ اسامی و محدوده زندگانیشان نوشته و کشیده شده
این خودش یک مدرک فوق العاده با ارزش و معتبر هست
دوم اینکه خود ان اقوام اکثریتش هنوز با همان اسامی در همان محدوده زندگی میکنند پس با رجوع به ۲۰-۳۰ نفر افراد قدیمی ان قوم در ان محدود که دارای اطلاعات کافی و مناسبی از تاریخچه و سرگذشت قوم خودشان هستند میتوان به اطلاعات بسیار دست اول و معتبری دست یافت که تقریبا همان چیزی بوده که ما میخوایم و در طول تاریخ اتفاق افتاده
بهتر است به جای تکیه به منابع غربی و بیگانه در مورد تاریخ خودمان
خودمان استین همت بالا بزنیم و به میان بزرگان و مطلعان آن قوم برویم و تاریخ حقیقی را برای خودمان و ایندگان این سرزمین دوباره انطور که بوده به طور کامل بنویسیم
کاش تو ایران هم میشد آزمایش دی ان ای ایگان گرفت و همه اقوام اصالتشون رو میونستن